خرید و فروش آهن آلات با بهترین قیمت

میلگرد | تیرآهن | ورق | نبشی | ناودانی | لوله فولادی | سپری | قوطی و پروفیل | شمش آهن | محصولات مفتولی

خرید و فروش آهن آلات با بهترین قیمت

میلگرد | تیرآهن | ورق | نبشی | ناودانی | لوله فولادی | سپری | قوطی و پروفیل | شمش آهن | محصولات مفتولی

میلگرد A1 چیست و کابرد آن در صنعت ساختمان سازی چگونه است؟

 

 

میلگرد A1

(نرم و بدون آج) اولین گروه، میلگرد A1 است که نام آئین نامه آن ها F240 یا رده مقاومتی ۲۴۰ است که به میلگرد A1 یا ساده معروف است.

هیچ آجی روی این نوع از مبلگرد ها وجود ندارد. از لحاظ سختی در دسته ی میلگردهای نرم هستند.

تنش جاری این محصول ۲۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع و تنش گسیختگی آن ۳۸۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

میلگرد A1 چیست

همچنین تغییر شکل پلاستیکی آن نیز ۲۵ درصد شناخته شده است. میلگرد A1 برای انجام عملیات جوشکاری و آهنگری بسیار مناسب است و به عنوان یک میلگرد داکتیل شناخته شده است.

میلگرد A1 عمدتا به شکل صاف و بدون آج با تنش ۲۳۰۰، مقاومت کششی ۳۶۰۰، مقاومت تسلیم ۳۸۰۰ در بازار عرضه می شود. تغییر شکل نسبی این محصول 25 درصد تخمین زده شده و به عنوان میلگردی نرم شناخته می شود. اصولا برای مواردی چون آهنگری مورد استفاده قرار می گیرد .

برای عملیات تغییر شکل و جوشکاری مناسب است. تشخیص میلگرد A1 به دلیل داشتن سطحی صاف و بدون آج بسیار ساده است. از ویژگی های محصول در استاندارد A1 می توان به نرم و انعطاف پذیر بودن آن نام برد. همچنین جوشکاری روی آن امکان پذیر می باشد.

این نوع میلگرد در آهنگر نیز کاربرد دارد. شکل ظاهری میلگرد A1 صاف و بدون آج است.

مقاطعی با شکل ظاهری صاف و خاصیت فیزیکی نرم هستند. آنالیز این محصول ۲۴۰ با ۲۵ درصد تغییر شکل نسبی است.

این مقاطع با ۲۴۰۰ مقاومت تسلیم و ۵۰۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع مقاومت کششی جزء مقاطع با انعطاف پذیری بالا قرار گرفته است.

اغلب در مصارف آهنگری کاربرد دارد.

جوش پذیری در این محصول بالا بوده به همین سبب از آن در مواردی که به جوشکاری نیاز است هم می توان استفاده کرد.

این مقاطع که جزئی از میلگردهای داکتیل است با قطر ۱۲ تا ۵۰ میلیمتر و طول های ۶ تا ۱۲ متر در بازار موجود است.

 


source:میلگرد A1 چیست و کابرد آن در صنعت ساختمان سازی چگونه است؟: 

انواع فلنج و کاربرد آن ها در صنعت های گوناگون

فلنج قطعات فولادی هستند که برای اتصال برقرار کردن استفاده می شود و می توانند لوله را به اقلام پایپینگی دیگر مانند  لرزه گیر ، شیرآلات و … وصل کنند 

متودهای مختلفی برای اتصال لوله و اقلام آن به یکدیگر و یا به تجهیزات وجود دارد، مثل جوشکاری و … که یکی از این موارد اتصالات فلنجی می باشد.

 

 مزایای روش اتصال به صورت فلنجی چیست؟

مهم ترین دلیل استفاده از این روش، قابلیت جداسازی آن می باشد  به این معنی است که شما زمانی که دو عدد لوله را به شکل مستقیم به یکدیگر جوش داده می شود، هنگامی که بخواهید آن ها را جدا کنید باید برش کاری انجام شود و بار دیگر جوش دهید ولی هنگامی که از فلنج ها استفاده شود، می توانید با باز و بسته شدن پیچ و مهره ها این کار را انجام دهید.

در این روش به هر دو لوله یک فلنج جوش داده می شود و این دو فلنج از قسمت روبروی یکدیگر قرار گرفته و بوسیله ی پیچ و مهره ها به یکدیگر فشرده و سفت می شوند. برای جلوگیری از نشتی بین آن ها از واشر آب بندی  مورد استفاده قرار می گیرد.

کاربرد فلنج ها در صنعت و تاسیسات

  1. اتصال لوله به تجهیزات مانند مخازن تحت فشار، پمپ ها ، کمپرسورها و… .
  2. تغییر متریال در لوله.
  3. وصل شدن به شیرها (Valves) و دیگر اقلامی که در مسیر لوله قرار دارند و نیاز به تعمیرات احتمالی وجود دارد.
  4. وصل شدن به تجهیزات ابزار دقیق (Instrument devices) که نیاز به تعمیرات احتمالی و یا کالیبراسیون دارند.
  5. همه ی موارد دیگری که نیاز به جداسازی دارد.
  6. لازم به ذکر است هزینه این نوع اتصال بسیار بیشتر از جوشکاری بوده اما به خاطر مزیت های اشاره شده بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

کلاس بندی فلنج ها و استاندارد ابعادی فلنج های فولادی 

برای شناختن فلنج و دانستن ابعاد و اندازه آن ها باید از یک مرجع بین المللی استفاده شود چون برای مقابل هم قرار گرفتن فلنج ها و پیچ و مهره شدن آن ها نیاز می باشد که اندازه سوراخ ها و ابعاد آن ها را بدانیم :

رده بندی فشار مطابق استاندارد ASME B16.5

مطابق این استاندارد فلنج های فولادی وآلیاژهای آن به کلاس های 150-300-400-600-900-1500-2500 تقسیم بندی می شوند که این اعداد ماکزیمم فشار برحسب PSI بوده که فلنج ها در حداکثر دمای مجاز می توانند تحمل کنند ومعمولا فشار کارکرد حدود 2.4 برابر اعداد فوق می باشد.

رده بندی فشار مطابق استاندارد DIN

در این استاندارد فشار تحمل فلنج های فولادی وآلیاژهای آن با PN نشان داده شده که این نشان دهنده فشار اسمی بر حسب BAR می باشد .

استاندارد مورد نظر برای فلنج ها طبق PN مطابق DIN 2527 می باشد که شامل فلنج هایی با فشار 10 بار ، 16 بار ، 20 بار و … می باشد .

رده بندی فشار براساس استاندارد (API (6A-6B-6BX

این نوع فلنج ها دارای تحمل فشار بیشتری نسبت به فلنج های گروهANSI بوده وبه کلاسهای 5000-3000-2000-15000-10000 رده بندی می گردند.

انواع فلنج:

        فلنج با سطح ساده 

در این فلنج ها هنگامی که اتصال انجام می شود.

روی دو فلنج مورد استفاده باید صیقلی باشد کاربرد اصلی آن زمانی است که برای سیستم از دو فلنج استفاده می کنیم ویا اتصالات آبی که به وسیله ریخته گری  ساخته شده اند است.

عموما فلنج های چدنی و یا فولادی که در فشارهای کم کاربرد دارند از این نوع ساخته می شوند. طبق استاندارد های فلنج (ASME B31.1) وقتی فلنج سطح ساده درست شده به وسیله قالب های آهنی به فلنج های فولاد کربنی متصل شود باید فلنج های سطح بر جسته حذف شوند.

        فلنج با سطح ساده

        فلنج نر وماده  

      این فلنج حتما باید به شکل جفتی ساخته شود سطح یکی از فلنج ها دارای برآمدگی  وسطح دیگر دارای تو رفتگی است .

که سازه به موقعیت استفاده شده سطح تو رفتگی و برآمدگی با نسبت های خاصی طراحی می شود که معمولا سطح ماده دارای “3/16 عمق تو رفتگی و سطح ماده دارای “1/4 برآمدگی می باشد.

 استفاده از فلنج های نر وماده را می شود در پوسته مبدل حرارتی به کانال  و پوشش فلنجی دید.

        فلنج نر وماده

فلنج با صفحه دارای زبانه و شیاردار

این نوع فلنج ها هم  مثل  فلنج های سطح صاف و نر وماده به شکل جفت وجود دارد.

تنها تفاوت آن در این است که واشر را روی خود قطر داخلی می گذارند و این کار را نیز روی قطر خارجی  انجام داد چون زبانه و شیار قطر داخلی ندارد و ادامه دار نیستند.

این دلیل اصلی جلوگیری از خوردگی، سلیش و فرسودگی است.

این ساختار، سطح کمی از لایی ایجاد می کند و باعث می شود که به پیچ و دیگر اعضا بار کمتری وارد شود و بازدهی بیشتری داشته باشد.

فلنج با صفحه دارای زبانه و شیاردار

  فلنج با سطح برجسته  

  این نوع فلنج با یک  واشر صاف که قبلا از آزبست ساخته شده مهر و موم شده  اما در حال حاضر با مواد سازگار با محیط زیست ساخته می شود.

برای نصب و راه اندازی بین دو فلنج سطح برجسته طراحی شده است.

در این نوع فلنج ها سطح فلنج که در برابر فلنج دیگر قرارگرفته و روی آن لایی قرار گرفته می شود نسبت به سطح کلی فلنج برجسته تر ساخته می شود.

فلنج گلودار جوشی

این نوع فلنج با داشتن گردن مخروطی که نهایتا در آخر مسیر فلنج، شعاع آن با قطر لوله مساوی می شود.

مشخص است که در آخر به لوله جوش و متصل می شود، که این شکل ظاهری دلیل اصلی بالارفتن تحمل فلنج است.

کاربرد این فلنج در فشار بالا و دمای زیر صفر است که علاوه بر این کاربرد برای زمانی که بارهای ارتعاشی و نوسانی دارد نیز مناسب است.

فلنج های گلو دار جوشی از ناف مخروطی شکل شان به راحتی قابل تشخیص می باشند. که این ناف های مخروطی با شیب ملایمی به دیواره لوله یا اتصالات مربوطه جوش میگردند.

اوریفیس فلنج  

این نوع فلنج  از  فلنج گردن دار می باشد.

کاربرد اصلی این فلنج ها بستن جریان و کاهش فشار است  از سوراخ هایی که در فلنج موجود است.

برای اندازه گیری جریان سیال مایع یا گاز استفاده می شود.

 فلنج اسلیپان

از این فلنج برای همه ی فشار ها می توان استفاده کرد و لازمه استفاده در فشارهای 150 و 300 است  و جوش داخلی آن نسبت به بقیه ی فلنج ها از جمله گردن دار بیشتر است.

کاربرد این نوع فلنج در سیستم های معمولی است زیرا  نصب آن ساده است ولی استقامت آن هم در  فشار داخلی و هم در برابر خستگی کمتر از فلنج گردن دار می باشد.

نیروی مقاومت محاسبه شده یک فلنج اسلیپان، تحت فشار داخلی ، ⅔ فلنج های گلو دار جوشی بوده که این عمر تحت شرایط خستگی به ⅓ تقلیل می یابد.

از معایب این فلنج این است که اصولا ابتدا لوله ها باید جوش داده شوند و سپس اتصالات با آن تنظیم شوند.

وصل شدن فلنج و زانو یا فلنج و یک سه راهی ممکن نیست چون اتصالات نامبرده یک انتهای مستقیم و راست ندارند وموجب لغزش بر روی فلنج می شوند.

  فلنج جوشی ساکت

این فلنج دارای محفظه برای محل قرار گیری لوله است. این نوع فلنج ها هم از داخل جوشکاری می شوند هم از بیرون فلنج. که اگر جوشکاری از داخل انجام شود هم مقاومت استاتیکی و هم استقامت آن در برابر خستگی افزایش می یابد.

کاربرد این فلنج ها در سیستم های لوله کشی  که دارای فشار کاری زیاد و قطر لوله کشی کم است می باشد.

فلنج ساکت ولد اصولا برای استفاده در سایزهای کوچک ولی فشار بالا گسترش یافت.

نیروی ایستایی آن برابر با فلنج های اسلیپان می باشد ولی مقاومت خستگی آن ها 50%  بیشتر از فلنج های اسلیپان می باشد از معایب فلنج ساکت ولد همین” فاصله انبساطی” است که باید ایجاد شود.

فلنج رزوه ای

درون این فلنج ها رزوه کار شده است  فلنج رزوه ای که گاهی با عنوان دنده ای نیزاز آن نامبرده می شود.

برای شرایط ویژه به همراه مزیت اصلی آن که قابل اتصال بودن بدون عملیات جوشکاری می باشد استفاده میگردد.

البته گاهی اوقات جهت مطمئن بودن از آب بندی یک پاس جوش آب بندی نیز به همراه آن استفاده می شود .

هر چند بیشتر این تنش ها به شکل خم شدگی در محدوده مرکز فلنج اعمال می شود. این فلنج ها برای کاربرد در فشار و دما های بالاتر مناسب هستند.

فلنج حلقه مشترک

در این نوع فلنج ها ممکن است در داخل آن  دارای سطح برجسته ای با حلقه های ماشینی شیاردار باشد.

فلنج حلقه مشترک  معمولا در فشار های بالا (کلاس 600 و رتبه های بالاتر)  و در سرویس های بالای دما  ، دمای بالاتر از 800 درجه فارنهایت مورد استفاده قرار می گیرد.

این فلنج بار اضافی فراتر ازتنش پیچ را نمی تواند تحمل کند .

در غیر این صورت ممکن  است باعث در هم شکستن واشر می شود.

فلنج حلقه مشترک

فلنج لبه دار  

این نوع از فلنچ قابلیت این را دارد که بر روی محور خود بچرخد، از این رو تنظیم پیچ های آن ساده می باشد. فلنج لبه دار با سیال در تماس  نمی باشد.

یکی از کاربردهای آن در مواردی است که سیستم زیاد در معرض زنگ زدگی و خوردگی می باشد که استفاده از این فلنج از نظر اقتصادی نیز به صرفه است.

ولی استقامتک آن در برابر خستگی بسیار کمتر از فلنج گردن دار است.

فلنج لبه دار

فلنج کور

بدون سوراخ تولید می شوند و برای مسدود نمودن انتهای خطوط لوله، شیرآلات و دهانه منبع های تحت فشار استفاده می شوند.

از نقطه نظر فشار داخلی و بارگذاری پیچ، فلنج های کور خصوصا در سایز های بزرگ پر تنش پذیر ترین نوع فلنج می باشد.

فلنج کور

تَه کوب

تَه کوب  اکثرا با یک فلنج کف رینگ به عنوان یک فلنج پشتیبان استفاده می شود.

ته کوب یکی از اتصالات فلنج است که در فشارهای پایین وغیرحساس کاربرد دارد و شیوه های ارزان بند و بست فلنج ها می باشد.


source:انواع فلنج و کاربرد آن ها در صنعت های گوناگون

ناودانی سنگین، از جزئیات تا فرآیند تولید ناودانی


به مقاطع فولادی که به شکل U انگلیسی هستند، ناودانی گفته می شود. این محصول که در دسته پروفیل های باز قرار دارد به سه روش پرسی، فابریک نورد سرد و فابریک نورد گرم تولید می شود و به دو دسته ی اصلی ناودانی سبک و سنگین عرضه می شود. مجموعه ی آهن ملل در این مقاله سعی دارد شما را با ناودانی سنگین بیشتر آشنا کند تا ناودانی باکیفیت موردنیاز خود را خریداری کنید.


تعریف ناودانی سنگین

ناودانی سنگین از لحاظ وزنی کاملا مطابق با وزن درج شده در جدول وزنی اشتال می‌باشد. به عبارتی وزن و ابعاد این نوع از ناودانی‌ها دقیقاً با استاندارد جدول مهندسی برابر می‌باشد.

در سال های اخیر محصولی در بازار ایران تحت عنوان ناودانی اروپایی به فروش می رسد که این محصول وارداتی در دسته انواع ناودانی سنگین قرار می گیرد. که به ناودانی UNP معروف است.

این نوع از ناودانی در مقایسه با دیگر ناودانی های موجود در بازار وزن سنگین تری دارد.

 معمولاً از ناودانی UNP اکثراً در پروژه های بزرگ یا نقشه های صنعتی استفاده می شود، وزن بیشتر این نوع ناودانی به دلیل ضخامت زیاده این پروفیل است.

ناودانی سنگین UNP برطبق استاندارد اروپا DIN1026 از سایز ۴۰ الی ۴۰۰ به طور فراوان از کارخانه های کشور ترکیه به کشور وارد می گردد.

ناودانی سنگین

جدول اشتال ناودانی

ناودانی سنگین دقیقا طبق محاسبات جدول اشتال ناودانی تولید می شود.

در این جدول ابعاد سایزهای مختلف، اطلاعات مساحت سطح، شعاع انحنای آن و سایز جزئیات آن به همراه وزن هر متر ارائه شده است.

این جدول بر اساس یک استاندارد آلمانی گرد آوری است.

این جدول مواقعی اهمیت دارد که چندین سایز و ضخامت مختلف وجود داشته باشد، تاضخامت و سایر ابعاد هندسی ناودانی تعیین شود تا به درستی خریداری شود.

کاربرد ناودانی سنگین

  • ناودانی سنگین به صورت تکی و یا جفت در باد بندها استفاده می شود.
  • به صورت جفت و به فرم قوطی در ستون ها به کار می رود.
  • به صورت جفت در ساخت خرپا کاربرد دارد.
  • به صورت تکی و دوبل در تیر ها استفاده می شود.

فرآیند تولید ناودانی

ناودانی به سه روش تولید می شوند،

  • پرسی
  • فابریک
  • نورد گرم و سرد

در تولید به روش پرسی همانند روش تولید نبشی پرسی، بوسیله دستگاه پرس شکل داده می شود.

در روش تولید فابریک بصورت فابریک از خط تولید شکل دهی خارج می شود و نیازی به عملیات پرس نمی باشد.

در روش نورد سرد و گرم، تولید به صورت نورد گرم و سرد می باشد.

فرایند تولید ناودانی
فرایند تولید ناودانی

فرآیند تولید ناودانی شباهت زیادی به نبشی دارد با این تفاوت که سطح مقطع ناودانی U شکل یا C شکل است که بستگی به میزان انحنا و خم ورق دارد.

این موضوع به تنهایی موجب تفاوت‌ها و بروز ویژگی‌های فیزیکی خاص در نوع و کاربرد آن می‌شود.

تولید ناودانی گرم

ناودانی فابریک با نورد فولاد از آغاز کار دارای شکل اصلی بوده و فقط از ضخامت آن کم، و به طول آن افزوده می‌شود.

تفاوت ناودانی گرم، در شرایط و مراحل نورد شمش فولادی که می توان گفت ناودانی گرم فقط مراحل نورد گرم را طی می کند.

عملیات نورد گرم با اعمال حرارتی بیش از 9260 درجه سلسیوس یا 1100 درجه سانتی‌گراد انجام می شود و بلافاصله سرد می‌شود که این امر موجب کاهش زیادی در کیفیت آن می شود.

تولید ناودانی سرد

مراحل نورد گرم در ناودانی سرد انجام می شود.

تفاوت تولید ناودانی سرد این است که پس از طی مراحل نورد گرم، فرصت دارد تابه آرامی سرد شود.

همچنین تحت عملیات نورد سرد به تلورانس‌های مورد نظر، با ابعاد دقیق‌تر برسد. بنابراین از کیفیت و دقت بهتری در ابعاد و سایزها برخوردار است.

فرآیند تولید ناودانی در ایران در کارخانه های مختلف طبق استانداردهای گوناگون صورت می‌گیرد. این فرآیند، بسته به نوع ناودانی متفاوت است.

خط تولید ناودانی مشبک

از ناودانی مشبک، برای تولید سازه‌های سبک و مستحکم فولادی استفاده می شود. نوع دیگری از ناودانی تولید می‌شود که دارای سوراخ‌ها یا شبکه‌هایی درجان وبال‌هاست که به ناودانی مشبک معروف است.

با وجود این شبکه‌های متوالی، وزن قطعات کاهش یافته است. برای تولید ناودانی مشبک از ورق گالوانیزه استفاده می شود.

ورق گالوانیزه به دو صورت گرم و سرد ارائه می‌شود و بیشتر در ساخت قفسه‌های محکم فولادی سبک از آن استفاده می‌شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به نقد و بررسی فرآیند تولید ناودانی پرداختیم. دریافتیم که پس از عملیات نورد گرم، بلافاصله سرد می‌شود. که این امر موجب کاهش زیادی در کیفیت ناودانی گرم می شود.

همچنین نورد سرد به صورت عملیات نورد گرم تولید می شود.با این تفاوت که فرصت دارد تابه آرامی سرد شود.

تحت عملیات نورد سرد به تلورانس‌های مورد نظر، با ابعاد دقیق‌تر برسد. پس بنابراین از کیفیت و دقت بهتری در ابعاد و سایزها نسبت به ناودانی گرم برخوردار است.


source:ناودانی سنگین + شرح کامل از جزئیات تا فرآیند تولید

ناودانی سبک چیست و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی


ناودانی سبک

تعریف ناودانی

به مقاطع فولادی که به شکل U انگلیسی هستند، ناودانی گفته می شود. این محصول که در دسته پروفیل های باز قرار دارد به سه روش پرسی، فابریک نورد سرد و فابریک نورد گرم تولید می شود و به دو دسته ی اصلی ناودانی سبک و سنگین عرضه می شود.

 

ناودانی سبک

به ناودانی گفته می شود که  وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر می باشد. یعنی ابعاد و وزن ناودانی سبک با اندازه های درج شده در جداول مهندسی محاسباتی مطابقت ندارد و اصولا پایین تر از مقدار استاندارد می باشد.

این نوع از ناودانی در بسیاری از کارخانجات  کشور روس و ایران تولید می شوند.

تا اینجای مقاله آموختیم که ناودانی سبک چیست. در ادامه به تعریف جدول اشتال ناودانی می پردازیم تا متوجه شویم که جدولی که مهندسین با استفاده از آن محاسباتی درباره سایز و ضخامت ناودانی به دست می آورند چگونه است.

ناودانی سبک

تعریف جدول اشتال وزن ناودانی

یکی از محصولات مهم فولادی در جدول اشتال، ناودانی است. که پیش از خرید می توان با بررسی جدول وزنی اشتال ناودانی، مسبب یک خرید با کیفیت شد.

ناودانی UNP طبق استاندارد بیانگر ناودانی است که به صورت فابریک طی فرآیند نورد و با باله های ناموازی تولید شده است. به همین علت در جدول اشتال ناودانی محصولات متفرقه دیده نمی‌شود.

جدول وزن ناودانی به قدری حائز اهمیت است که در بازار آهن ایران برای محصول ناودانی دو دسته مرسوم 

  1. سبک
  2. سنگین

در نظر گرفته شده است.

ناودانی سبک محصولی است که وزن و ابعاد آن کمی تفاوت با استاندارد جدول اشتال ناودانی دارد. به همین ترتیب محصولی که مطابق استاندارد جدول اشتال تولید شده به ناودانی سنگین معروف است.

وزن این مقطع به دلیل پیچیدگی سطح مقطع آن در مقایسه با محصولی مانند میلگرد سخت تر حساب می‌شود. زیرا مساحت سطح مقطع آن حاوی خمیدگی‌ها و اختلاف ضخامت‌هایی است که اندازه گیری آن را مشکل می‌کند.

اما در جدول استاندارد وزنی ناودانی که بخشی از جدول استاندارد است، این مساحت به دقت محاسبه شده است. با ضرب مساحت سطح مقطع ناودانی در طول مورد نظر از آن حجم مقطع بدست می‌آید.

با ضرب حجم در چگالی ماده وزن آن در طول مشخصی بدست می‌آید.

به دلیل استفاده از فولاد ساده کربنی برای ساخت ناودانی چگالی آن به طور تقریبی برابر با چگالی آهن خالص یعنی 7/8 گرم بر سانتی متر مکعب در نظر گرفته می‌شود.

با تبدیل واحدهای مورد نظر وزن هر متر از ناودانی بر حسب کیلوگرم بدست می‌آید.

کاربرد ناودانی سبک

از موارد استفاده ناودانی می شود به استفاده در صنعت ساختمان سازی اشاره کرد. به طور کلی کاربردهای ناودانی شامل:

  • ساخت نمای ساختمان
  • ساخت چهارچوب ها
  • اسکلت ماشین
  • پایه ماشین آلات
  • بناهای معماری
  • تشکیلات دریایی 
کاربرد ناودانی سبک

ویژگی های ناودانی سبک

عمده ویژگی و مشخصات ناودانی شامل موادر زیر است:

  • ابعاد محصول پایینتر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است.
  • وزن محصول پایینتر از ابعاد درج شده در جدول اشتال است.
  • قیمت ناودانی سبک کمتر است.
  • استانداردهای رعایت شده حین تولید محصول با استاندارد تولید ناودانی سنگین متفاوت است.

لیست کارخانجات تولیدی ناودانی سبک در داخل کشور

ناب تبریز ، ماهان ، آریان فولاد ، یزد ، فولاد تهران ، ابهر ، زنجان ، کارخانه های مختلف اصفهان ( اصفهان ، اسپیرال و … ) کارخانه های مختلف مشهد ( شکفته ، منظومه و … )


نتیجه گیری

در این مقاله آموختیم ناودانی سبک به ناودانی گفته می شود که  وزن آن از وزن تعریف شده در جدول استاندارد اشتال کمتر باشد. یعنی ابعاد و وزن ناودانی سبک با اندازه های درج شده در جداول مهندسی محاسباتی مطابقت ندارد و اصولا پایین تر از مقدار استاندارد می باشد. 

همچنین یکی از محصولات مهم فولادی در جدول اشتال، ناودانی است. که پیش از خرید می توان با بررسی جدول وزنی اشتال ناودانی، مسبب یک خرید با کیفیت شد.

در این مقاله با کاربرد و ویژگی های ناودانی هم آشنا شدیم و دریافتیم که قیمت ناودانی سبک کمتر، وزن و ابعاد محصول نسبت به ابعاد درج شده در جدول اشتال کمتر است.



source:ناودانی سبک چیست و کاربرد آن در صنعت ساختمان سازی

لوله داربست و مشخصات آن

 

 

لوله داربست

 

لوله داربست یکی از محصول هایی است که چگونگی اتصال و کیفیت آن  مهم می باشد چرا که عدم آگاهی از مشخصات آن باعث ایجاد خسارات زیادی می شود.

این محصول در دسته ی لوله درز دار قرار دارد که از ورق نورد گرم (ورق سیاه) شش متری تولید می شود.

لوله داربست در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد و عموما به عنوان داربست از آن استفاده می گردد.

لازم به ذکر است که لوله داربستی در صنعت به اسم  لوله ۵ هم شناخته می شود.

 

لوله داربستی چیست؟

داربست های ساختمانی سازه هایی فلزی هستند که برای دسترسی به جاهای سخت ساختمان در زمان ساخت و ساز استفاده می شود.

داربست ها از لوله های ۶-۳ متری از جنس فلز ساخته می شوند.

این لوله ها که به نام لوله داربستی شناخته می شود در دو نوع سبک و سنگین و برای شرایط وزنی مختلف تولید شده اند.

سایز استاندارد این محصول دارای قطر خارجی ۴۸٫۳ میلی متر و ضخامت دیواره ۳٫۲ میلی متر و طول ۶ متر می باشد.

داربست از متصل شدن لوله های داربستی تولید می شود.

این لوله ها بوسیله ی بست های ویژه ای به همدیگر متصل می گردد.

لوله داربستی در حقیقت همان لوله صنعتی است.

در این لوله ها هیچ گونه سیالی منتقل نمی شود بنابراین در معرض آزمایش های آب یا گاز نیز قرار نمی شود.

این لوله ها تنها کاربرد صنعتی دارند و موارد مصرف آن ها در صنایع و سازه های مختلف است.

متداول ترین سایز لوله داربست ۱۱٫۲ اینچ یا همان نمره ۵ می باشد و همان طور که گفته شد این لوله در صنعت تحت عنوان لوله ۵ هم شناخته می شود.

همچنین بیشترین ضخامتی که از این لوله در صنعت مورد استفاده قرار گرفته می شود ضخامت ۲٫۵ و ۲ میلی متر است.

 

به طور کلی داربست ها از میله های چوبی یا فلزی ساخته می شوند و به عنوان تکیه گاه برای قسمتی از سازه ها استفاده می شود.

تولید این سازه ها نیازمند تخصص ویژه ای است چراکه در هنگام خراب شدن باعث خسارت های زیادی می شود.

فاصله داربست از ساختمان حدود ۴۰-۳۰ سانتی متر است ولی برای انتخاب مناسب ترین فاصله توجه به نظر معمار نیز مهم است

.

معرفی انواع داربست ها

داربست چکشی ستاره

 این سازه ها از مهارهای افقی و پایه های قائم تشکیل می شوند.

از مزایای استفاده از این داربست می توان به آسانی در باز و بسته شدن و عدم نیاز به آچار، نیاز به مهاربندی در ارتفاع های زیاد، عدم نیاز به کارگر ماهر، آسانی در جابجایی و انتقال آن اشاره نمود.

داربست مثلثی

 این سازه از فریم های مثلثی شکل تشکیل شده اند که به شکل نر و ماده به همدیگر وصل شده اند.

از مزایای آن نیز می شود به سهولت در باز و بسته شدن و عدم نیاز به کارگر ماهر اشاره کرد.

داربست چکشی کاسه ای

این سازه از پایه های قائم و مهارهای افقی تشکیل می شود.

از مزایای آن نیز می توان به قابلیت توسعه در پلن و عدم نیاز به مهاربندی در ارتفاع های زیاد و قابلیت استفاده در داربست بندی نمای ساختمان ها اشاره کرد.

اجزای تشکیل دهنده ی داربست

داربست ها از دو قسمت عمده لوله داربست و بست داربست تشکیل می شود.

انواع لوله های سنگین و سبک و بست داربست تک پیچ و دو پیچ بسته به نوع داربست در نصب آن استفاده می شود.

لوله داربستی

 لوله های داربستی عموما شامل دو نوع گالوانیزه و فولادی است.

همچنین این لوله ها در دو نوع درزدار و بدون درز در بازار موجود است که نوع بدون درز آن از ایمنی بیشتری برخوردار مب باشد.

مشخصات فنی این لوله ها شامل موارد زیر است

ضخامت ۵٫۳-۳٫۵ میلی متر

قطر ۴۸ میلی متر

طول ۶٫۴-۱٫۵ متر

وزن ۲۷-۶٫۴ کیلوگرم

کفشک پایه: جنس این محصول از چوب است و در زیر کفشک های فلزی داربست در سطوح ناهموار قرار می گیرد.

ابعاد کفشک پایه به طول ۶۰ سانتی متر، عرض ۲۵-۲۲٫۵ سانتی متر و ضخامت ۶٫۳-۳٫۸ سانتی متر است.

کفشک فلزی: این کفشک از نوع فلز بوده و در قسمت انتهایی لوله داربست بر روی کفشک پایه قرار می گیرد.

تخته داربست: این محصول در دو نوع فلزی و چوبی در بازار موجود است. این محصولات در دو اندازه ۶ و ۴ متری تولید می گردد و ضخامت آن مابین ۶٫۳-۳٫۸ سانتی متر است.

مغزی:این محصول برای اتصال لوله های داربست مورد استفاده قرار می گیرد.

کاور (روپوش):وظیفه این محصول پوشش قسمت بیرونی اتصال دو سر لوله های داربست است.

بست داربست

همان طور که ذکر شد داربست ها سازه های موقت هستن که در محل ساخت و ساز مونتاژ شده و آخرکار باز می شوند. این سازه ها از دو عضو اصلی تشکیل می شوند

  • لوله داربست
  • بست داربست

بست های داربست فلزی شکل های مختلفی دارد و کاربرد آن ها در اتصال لوله داربست به همدیگر و به تکیه گاه داربست است.

میله شکافدار اتصال

این بست برای طولانی کردن دو لوله داربست در ساختن این سازه ها استفاده می شود.

بست لوله های افقی: این بست برای اتصال دو لوله افقی با زاویه ۹۰ درجه استفاده می شود.

پایه قابل تنظیم

این بست به جداره داخل پایین لوله متصل می شود و بوسیله ی این محصول ارتفاع پایه داربست را می توان تنظیم کرد.

صفحه زیر ستون

این محصول صفحه مربعی پایه داری بوده که جهت توزیع بار از قسمت پایین ستون بر روی تکیه گاه استفاده می شود.

نردبان

نردبان آلومینیومی برای دسترسی به طبقات بالای داربست استفاده می شود. طول استاندارد نردبان داربست حدود ۶ متر بوده و بایستی با زاویه ۷۵ درجه نصب گردد.

جک داربست

جک داربست برای ثابت کردن سکوی داربست به محلی ثابت استفاده می شود.

چرخ داربست متحرک

این چرخ ها در داربست های متحرک استفاده می شود.

سیم مخصوص داربست

این محصول از جنس گالوانیزه بوده و برای بستن تخته های داربست به لوله داربستی استفاده می شود.

بالابر

بالابرهمان گونه که از نامش مشخص است برای بالا بردن تجهیزات داربست مورد استفاده قرار میگیرد.

 


source:لوله داربست و مشخصات آن