خرید و فروش آهن آلات با بهترین قیمت

میلگرد | تیرآهن | ورق | نبشی | ناودانی | لوله فولادی | سپری | قوطی و پروفیل | شمش آهن | محصولات مفتولی

خرید و فروش آهن آلات با بهترین قیمت

میلگرد | تیرآهن | ورق | نبشی | ناودانی | لوله فولادی | سپری | قوطی و پروفیل | شمش آهن | محصولات مفتولی

بزرگترین سازه های فلزی جهان

در دنیای امروز به دلیل رقابت های بسیار زیادی که در صنعت ساختمان سازی و صنعت فولاد وجود دارد ،سازندگان بر سر ساختن بزرگ ترین سازه های فلزی رقابت دارند. 

 

سازه فلزی چیست؟

قبل از معرفی بزرگترین سازه های فلزی جهان بهتر است بهتر با سازه ی فلزی و کاربرد های آن آشنا شوید.

دلیل فولادی کردن ساختمان:طبق گفته و معیاز شورای ساختمان های بزرگ اگر اجزای اصلی ساختمان از جنس فولاد باشند، این ساختمان یکی از سازه های فولادی بشمار می روند و سازه هایی که با بتن ساخته شده اند جزو سازه های فولادی به حساب نمی شوند.

ساختمان هایی که ترکیبی از فولاد و بتن هستند، سازه های کامپوزیتی شناخته می شوند.

 

معیار تعیین سازه های فلزی بزرگ و عظیم

وقتی صحبت از بزرگترین سازه های فلزی جهان می شود، بدون شک موضوع که فکر شما را مشغول می کن این است که بر چه اساسی این سازه ها  بزرگ در جهان رده بندی شده اند.

بر اساس ملاک های مختلفی می شودسازه های فلزی را مقایسه کرد.

اگر بخواهیم ارتفاع سازه را در نظر بگیریم، آسمان خراش ها درده ی اول قرار می گیرند.

ولی اگر بخواهیم پهنای ساختمان را در نظر بگیریم، بعضی از ابر پل های معلق در رده ی اول خواهد قرار گرفت.

و اگر حجم کلی فولاد به ‌کار رفته در ساخت سازه را در بخواهیم در نظر بگیریم،  ممکن است سازه‌ های دیگری رتبه اول را تصاحب کنند. ما در اینجا بر ملاک خاصی را در نر نداریم،  بلکه هدف است به شما برخی از بزرگترین سازه های فلزی جهان را معرفی کنیم.

سازه های بزرگ فلزی جهان

استادیوم ملی پکن

استادیوم ملی پکن

این استادیوم که معمولا آشیانه پرنده (The Bird’s Nest)  اسم دارد، برای المپیک ۲۰۰۸ ساخته شد و آن را بزرگترین سازه فولادی جهان می ‌دانند. این سازه سنگین فولادی اول قرار بود به ‌عنوان اتکا برای سقف واکنش ‌گرای آن مکان باشد، اما بازبینی‌ های نهایی به جهت کاهش هزینه ‌ها آن سقف را حذف کرد و آنچه باقی ماند همین آشیانه پرنده است.

در ساختن  آشیانه پرنده که در شهر پکن چین بنا شده است، صد و ده هزار تن فولاد به‌ کار رفته است. همچنین در این سازه فلزی ۲۴ ستون خرپایی به‌ عنوان تکیه‌ گاه اصلی به‌ کار رفته که در هر یک هزار تن فولاد استفاده‌ شده است. در حالی‌ که نکات جذاب بسیاری در مورد این سازه فلزی وجود دارد، یکی از جالب ‌ترین آن‌ ها این است که در ساخت این سازه هیچ هدفی به‌ جز جنبه زیبایی‌ شناختی وجود نداشته است. قسمت فولادی این سازه از استندها پشتیبانی نمی‌ کند. این استندها سازه‌ هایی بتنی هستند که به ‌اندازه ۵۰ فوت داخل لانه پرنده قرار گرفته ‌اند.

طاق دروازه واقع در ایالت میسوری

طاق-دروازه-واقع-در-ایالت-میسوری

طاق-دروازه-واقع-در-ایالت-میسوری

از بزرگترین سازه های فلزی جهان، طاق دروازه (Gateway Arch) واقع در ایالت میسوری آمریکا است. این سازه در سال ۱۹۶۵ کامل شد و کماکان بزرگترین اثر باستانی در ایالات متحده محسوب می ‌شود. ارتفاع این سازه فولادی ۱۹۲ متر بوده و نهصد تن فولاد ضد زنگ در ساخت آن استفاده ‌شده است.

برج ویلیس واقع در شیکاگو

برج-ویلیس-واقع-در-شیکاگو

برج-ویلیس-واقع-در-شیکاگو

بزرگترین آسمان ‌خراش فولادی جهان برج ویلیس (Willis Tower) نام دارد. در سابق نام این برج سیرز (Sears) بوده است. این آسمان ‌خراش که در شیکاگو آمریکا بنا شده در سال ۱۹۷۳ کامل شد و کماکان بلندترین سازه در ایالات ‌متحده محسوب می شود که ارتفاع آن ۴۴۲ متر بوده و کاربری اداری دارد.

این سازه فلزی طراحی بسیار منحصر به ‌فردی دارد، طرحی که از زمان ساخت آن، تقریبا در تمامی آسمان‌ خراش‌ های بعدی استفاده‌ شده است. این سازه مشتمل بوده که بر ۹ تونل فولادی تو خالی که به شکل یک مجموعه در آمده‌ اند. تمامی این تونل ‌ها به ‌اندازه ۵۰ طبقه اول بالا آمده و ۷ طبقه دیگر بالاتر از آن ‌ها قرار گرفته‌ اند. تونل ‌ها به شکل جفتی در سطوح مختلف به شکل تناوبی تمام می‌ شوند و فقط طول دو تونل برابر تمامی ۱۰۸ طبقه شده است.

برج ویلیس که بر اساس اصول مهندسی فضلورخان (طراح نوع خاصی از آسمان ‌خراش) ساخته ‌شده است، استحکام خود را از ترکیب ۹ سازه اصلی که به ‌صورت شبکه‌ های سه در سه منظم شده‌ اند می‌ گیرد. این‌ طور نظم‌ دهی هوشمندانه به این صورت است که تمامی برج ‌ها طولشان ۵۰ طبقه است، جایی که ساختمان‌ های شمال شرقی و جنوب غربی تمام می ‌شوند. ۷ برج باقیمانده تا طبقه ۶۶ ادامه پیدا می ‌کنند جایی که سازه‌ های شمال شرقی و جنوب غربی تمام شده و در ۹۰ طبقه، طبقات شمالی، جنوبی و شرقی به اوج بلندی خود می‌ رسند. دو برج باقیمانده، برج‌ های غربی و مرکزی تا ۱۱۰ طبقه کشیده می ‌شوند یعنی بلندترین نقطه این سازه. کار ساخت این برج در ۱۹۷۰ آغاز شد و سه سال بعد پروژه به اتمام رسید.

پل بروکلین واقع در نیویورک

پل-بروکلین-واقع-در-نیویورک

پل-بروکلین-واقع-در-نیویورک

پل بروکلین (Brooklyn bridge) در شهر نیویورک آمریکا واقع ‌شده است. این پل بزرگترین پل معلق تمام فولادی بوده که تاکنون در جهان ساخته ‌شده و طول آن ۱۸۲۵ متر می باشد. این پل اولین پروژه ‌ای بوده که در آن از سیم ‌های فولادی برای بخش معلق این سازه در سال ۱۸۸۳ استفاده ‌شده است. امروزه که بیش از صد سال از ساختن این پل می‌ گذرد، هنوز این سازه فلزی مجسمه‌ مانند، هدف اصلی از ساخت خود را محقق می‌کند.

ساختمان امپایر استیت نیویورک

ساختمان امپایر استیت نیویورک (Empire State Building) یکی دیگر از بزرگترین سازه های فلزی جهان است که در شهر نیویورک آمریکا قرار دارد. این برج نمادین ‌ترین آسمان‌ خراش ساخته ‌شده در جهان است. قبل از آنکه مرکز تجارت جهانی (World Trade Center) در سال ۱۹۷۲ ساخته شود، این سازه برای بیش از ۴۰ سال لقب بلندترین ساختمان جهان را به خود اختصاص داده بود.

طبق قرار داد ساخت، قرار شد این برج در مدت تنها ۱۳ ماه ساخته شود. علت این عجله در ساخت دو چیز بوده است: اولا به جهت رکود اقتصادی در آن زمان که قرار بود این سازه زود ساخته تا طبقات آن اجاره داده شود و دلیل دوم این بود که در آن زمان این سازه در رقابت با ساختمان کریسلر (Chrysler) بود چرا که می‌ خواست خودش رکورد بلندترین سازه را داشته باشد. این ساختمان در یک می ‌۱۹۳۱ توسط هربرت هوور رئیس‌ جمهور امریکا افتتاح شد. ارتفاع این آسمان‌ خراش ۳۸۱ متر بوده و از استیل ساخته‌ شده و کاربرد اداری دارد.

ایون سنتر واقع در شیکاگو

ایون-سنتر-واقع-در-شیکاگو

ایون-سنتر-واقع-در-شیکاگو

ایون سنتر یا آئون سنتر (Aon Centre) نیز جزء سازه ‌های غول‌ پیکر فلزی است که در شیکاگو آمریکا قرار دارد. این سازه از یک چارچوب فولادی کانال مانند استفاده می‌ کند تا خودش را حفظ کند و همچنین در برابر شرایط آب و هوایی و نیز زلزله مقاوم باشد.

این آسمان‌ خراش ۸۸ طبقه ‌ای، از حیث بزرگی سومین ساختمان در شیکاگو است زیرا رتبه اول متعلق به برج سیرز (Sears) و برج ترامپ (Trump) می باشد. این ساختمان از نظر رتبه سومین سازه تمام فولاد در جهان حساب می آید. مرکز آئون بین سال‌ های ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۲ بوسیله ی شرکت ترنر ساخته شد، همان شرکت معروف در خاورمیانه که مسئول انجام پروژه‌ هایی مثل برج خلیفه و برج الحمراء در کویت، هتل قصر امارات در ابوظبی و مرکز الفیصلیه در ریاض عربستان بوده است. ارتفاع این مرکز ۳۴۶ متر است و کاربرد اداری دارد.


source:بزرگترین سازه های فلزی جهان

آهن اسفنجی چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف

 

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی مواد اولیه برای تولید فولاد است و به عنوان آهن احیای مستقیم (DRI) نیز شناخته شده است.

احیای مستقیم، یک راه جایگزین برای رفع بعضی از  مشکلات کوره های انفجار معمولی می باشد.

سنگ آهن در حالت جامد در 800-1050 درجه سانتی گراد با گاز (H2 + CO) یا زغال سنگ احیا می گردد.

ساختن آهن اسفنجی پروسه ای است که طی آن توده های سنگ آهن (به شکل معمول اندازه 5 میلی متر-18 میلی متر) با مقداری ذغال سنگ دولومیت داخل یک کوره چرخشی شیب دار قرار دارد.

این عمل در حدود 12 ساعت در حضور هوا انجام می گیرد. قبل از اینکه محصولات خنک شوند، از نظر مغناطیسی از هم جدا شده و غربالگری می شوند. 

این فرآیند لازم احیای مستقیم سنگ آهن (حذف اکسیژن از سنگ معدن) در حالت جامد است.

 

نحوه تولید آهن اسفنجی

آهن به عنوان یک عنصر شیمیایی، در طبیعت به ندرت به صورت خالص یافت می شود.

آهن معمولا به صورت اکسید در طبیعت وجود دارد، ولی به صورت کربنات، سیلیکات و سولفید آهن نیز یافت می گردد.

همان گونه که گفته کی شود آهن در طبیعت به شکل سنگ آهن یافت می گردد.

سنگ آهن نیز از اکسیدهای آهن و ناخالصی های مختلفی تشکیل می شود. ناخالصی هایی که همراه سنگ آهن وجود دارند عبارت هستند از اکسید سیلیسیم، کربنات کلسیم، گوگرد، منگنز، ترکیبات فسفر و …

در ابتدا روی سنگ آهن عملیات مختلفی مثل خردایش و تغلیظ انجام می گردد تا در مراحل بعدی به آهن اسفنجی تبدیل شود.

برای ساخت آهن اسفنجی، احیای سنگ آهن بدون ذوب است و آهن خامی که از این نوع کوره ها تولید می گردد.

به آهن اسفنجی معروف کمی باشد. آهن اسفنجی حدود29 تا 69 درصد آهن خالص داشته و برای تهیه فولاد  در مراحل بعدی مورد استفاده قرارگرفته می شود.

برای تولید آهن خام با روش احیای مستقیم  به سنگ آهن تغلیظ می شود، سنگ آهک، بنتونیت، مواد کمک ذوب، مواد فروآلیاژی و آهن قراضه نیاز است.

آهن اسفنجی

آهن اسفنجی

واحدهای آماده سازی مواد خام برای تولید گندله از مخلوط سنگ آهن های تغلیظ شده امورد استفاده قرار می گیرد. برای ساخت آهن اسفنجی به روش های احیا ی مستقیم، از گاز طبیعی برای احیاء و تامین حرارت استفاده می گردد.

برای این کار بیشتر از گاز متان  استفاده می گردد، که در سه واحد احیا به شیوه های متفاوت، با مقدار کافی بخار آب یا گاز خروجی کوره های احیا حاوی بخار آب و دی اکسیدکربن، به اکسیدکربن و هیدروژن تبدیل شده است. 
                                                                  
 به دلیل وجود هیدروژن در گاز احیا کننده برای احیای اکسیدهای آهن و تولید آهن اسفنجی، واکنش های زیر نیز انجام می شود.

3Fe2O3 + H2 = 2Fe3O4 + H2O    
 2Fe3O4 + 2H = 6″FeO” + 2H2O    
 6″FeO” + 6H2 = 6 Fe +6H2O                  
 

در واحدهای احیای مستقیم، گندله های سنگ آهن بوسیله ی گازهای بوجود آمده از اکسایش جزئی گاز طبیعی به روش های مختلف مانند پروفر یا میدرکس و یا HYL احیا می گردد.

در روش میدرکس، گندله های سنگ آهن پخته شده و سرندمی گردد و بوسیله ی نوار نقاله به مخزن بالای کوره منتقل می گردد.

در نتیجه، از نشت گاز احیا کننده سمی و قابل احتراق کوره جلوگیری می گردد. گندله های سنگ آهن به کوره وارد می شود و توسط گاز احیا کننده در دمای تقریبی 670 درجه سلسیوس به شکل مداوم احیاء می گردد.

آهن اسفنجی در پایین کوره با گاز سردکننده تا حدود 60 درجه سانتی گراد خنک شده و از کوره خارج می گردد.

 


source:آهن اسفنجی چیست و کاربرد آن در صنایع مختلف

سقف عرشه فولادی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی


سقف عرشه فولادی

ورق های عرشه فولادی به دو دسته roof deck  و floor deck تقسیم می شود. این  نوع ورق فولادی به عنوان پوشش سقف در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد..

برای اولین بار ورق گالوانیزه برای سقف استفاده شد، فقط برای قالب های آنی از این نوع ورق استفاده می شود.

در آن زمان این سقف ها مزایای فراوانی در هزینه ها و انجام پروژه ها نسبت به سقف های سنتی داشتند.

فقط وظیفه این ورق فولادی ، باربری زمان اجرا و باربری پیش از گیرش بتن بوده است.

به این گروه از ورق های سقف proof deck گفته می شود.

 قیمت عرشه فولادی نیز نسبت به سایر سقف ها به صرفه تر بوده و بدلیل صرفه جویی در هزینه های مصرفی می شود.

به تدریج تولید و اجرا این سقف ها به شکلی تغییر پیدا کرد  که درگیری مکانیکی میان  ورق تحتانی و بتن سقف به وجود آمد و به کمک برش گیرها و قالب های پیرامونی دال سقف به تیرچه ها متصل شد.

 در این ورق ها تبدیل به میلگرد های کششی سقف می شوند.

 

این ترکیب بین بتن، ورق تحتانی و تیرچه ها امروزه به عنوان سقف عرشه فولادی و این نوع ورق فولادی به عنوان floor deck شناخته شده است.

که بخشی از المان های سازه ساختمان بوده و مزایای فنی، اجرایی و قیمتی بسیاری نسبت به proof deck دارند.

قابلیت های سقف های عرشه فولادی

سرعت اجرا

با توجه به سرعت زیاد تولید عرشه و پوشش سقف و امکان بتن ریزی چند سقف به صورت همزمان مدت زمان ساخت به شدت کوتاه خواهد شد.

کنترل بارهای حین اجرا

این ورق فولادی بدون نیاز به شمع بندی نیز قابلیت تحمل بارهای حین اجرا را داشته و به عنوان سکوی کار مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاومت در برابر آتش سوزی

آیین نامه های بسیار زیادی برای تعیین میزان مقاومت در برابر آتش سوزی سقف های عرشه فولادی وجود دارد که بر اساس آن ها می توان با توجه به حساسیت و کاربری سازه میزان مقاومت در برابر آتش را مشخص کرد.

مقاومت در برابر شرایط جوی

سقف های عرشه فولادی با امکان کنترل میزان پوشش گالوانیزه روی ورق ها در تمامی شرایط آب و هوایی بدون افزایش قابل ملاحظه هزینه های اجرایی قابل استفاده می باشند.

زیبایی ظاهری

با وجود این که سقف های عرشه فولادی اصولا المان های سازه ای هستند اما به دلیل پوشش گالوانیزه و داشتن فرم های مختلف از لحاظ بصری نیز جذاب بوده و با یک پوشش مناسب دارای دوام بالا، نگهداری آسان و زیبایی فوق العاده ای خواهند بود.

حداکثر دهانه سقف عرشه فولادی

طراحی و تولید مقاطع ورق های عرشه فولادی تحت ضوابط و آیین نامه های معتبری که در ادامه ذکر شده اند انجام می گیرد. در این آیین نامه ها خصوصیات مصالح مورد نیاز، رواداری های تولید و نصب و روش های طراحی بیان شده است و روش های محاسباتی زیادی نیز برای محاسبه مشخصات هندسی سقف ها وجود دارد که می توان به کمک آن ها دهانه و بارگذاری های مورد استفاده برای هر نوع مقطع را مشخص  نمود.

 تا آن جا که این نوع سقف ها به عنوان پیش فرض نرم افزار Etabs که پرکاربرد ترین نرم افزار طراحی سازه است در انواع deck معرفی می شود.

از شاخصه های های اصلی سقف دال عرشه مرکب، توانایی آن ها در فراهم آوردن یک دیافراگم صلب در سازه می باشد.

به این صورت که اتصال مناسب میان ورق تحتانی و بتن بروی آن که بوسیله ی فرم ورق فولادی و برجستگی های روی آن تامین می می شود (مقاطع شناسنامه دار) و همچنین وصل شدن آن ها به تیرهای فرعی که با اجرا گل میخ ها و قالب های پیرامونی تامین می شود.

باعث بروز عملکرد مرکب کامل سقف شده و دیافراگم صلب مناسب را به وجود می آورند.

این دیافراگم ها در هنگام طراحی و اجرای صحیح می توانند نیروهای افقی را به المان های باربر سازه منتقل کنند.

مقطع شناسنامه دار

سقف های دال عرشه مرکب مثل دال های بتن آرمه عمل می کنند با این تفاوت که میزان اصطکاک میان ورق فولادی و بتن تنها بوسیله ی آزمایش قابل تعیین می باشد.

همان گونه که در قسمت روند طراحی سقف دال عرشه مرکب ذکر شد، اول طراحی عملکرد میان ورق و بتن انجام می شود و پس از آن میزان اصطکاک میان  ورق فولادی و بتن طبق آیین نامه های CSSBI، AISE، BS قابل محاسبه است.

 کشورهای محدودی دارای سیستم های سخت افزاری و تجهیزات مناسب آزمایشگاهی برای آزمایش سقف های دال عرشه مرکب فولادی می باشد.

بنابراین انطباق مقاطع مورد استفاده با نمونه های آزمایش شده اهمیت زیادی خواهند داشت.

در کشور ما چنین مقاطعی به مقطع شناسنامه دار معروف هستند.

مشخصات مقاطع سقف

چهار مقطع زیر که هرکدام دارای مشخصات فنی و ظاهری خاص خود می باشند و جزء مقاطع شناسنامه دار هستند در این شرکت تولید می شوند.

برای تعیین تیر و تیرچه ها، نوع مقطع عرشه و ضخامت آن، فاصله دهانه ها و نوع تیرها براساس بارگزاری های خاص پروژه باید طراحی انجام شود و در قالب دفترچه محاسبات روند طراحی سیستم سقف دال عرشه مرکب ارائه می شود.

روند طراحی سقف دال عرشه مرکب

به طور خلاصه طراحی سقف دال عرشه مرکب شامل ۳ بخش کلی زیر می باشد.

۱ – طراحی عملکرد مرکب میان عرشه فولادی و بتن سقف، مهمترین کاری که باعث بوجود آمدن اتصال میان بتن و ورق سقف می شود فرم ظاهری مقطع شامل شیب ورق، برجستگی های روی آن، سخت کننده ها، ارتفاع و ضخامت می باشد که همه ی آن ها مطابق آیین نامه های CSSBI،   SDI ، BS5950 و مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان قابل طرح می باشند.

۲ – طراحی عملکرد مرکب بین تیر فرعی و دال عرشه : در این مرحله تیرهای فرعی و تعداد و اندازه گل میخ ها طبق آیین نامه های ذکر شده و مبحث ۱۰ مقررات ملی ساختمان در دو مرحله طراحی و کنترل می شود.

مرحله ساخت: قبل از گیرش بتن و تحت بارهای حین ساخت

مرحله بهره برداری: بعد از گیرش بتن و بهره برداری از سقف تحت اثر تمام بارهای زنده و مرده پیش بینی شده.

۳ – توزیع بار و کنترل نهایی : بعد از طراحی دهانه طبق بارهای وارده و ضخامت بتن مورد نیاز و توزیع بارهای وارده بر المان های اصلی سازه موارد زیر به دقت براساس مقادیر ذکر شده در آیین نامه ها کنترل می شود تا سقفی ایمن و مطمئن حاصل شود.

  • کنترل لرزش و کوبش در سقف
  • کنترل تغییر شکل و جابجایی در سقف

همه ی روند طراحی ورق فولادی سقف و تیر فرعی آن با توجه به خصوصیات مقطع و بارهای وارده برای هر پروژه به وسیله نرم افزاری که توسط این شرکت تهیه شده کنترل می شود که نمونه جدول خروجی آن در ادامه آمده است همچنین یک نمونه محاسبات دستی سقف نیز در ادامه آمده است.

تولید و حمل عرشه فولادی

تولید عرشه

ورق های عرشه فولادی از کویل ورق با عرض ۱ الی ۱٫۵ متر به صورت cold form تولید می شود. بدین صورت که ورق فولادی وارد دستگاه رول فرم شده و درمراحل مختلف برجستگی ها و خم های طراحی شده مرحله به مرحله به آن اضافه می شود و در پایان پس از خروج از دستگاه توسط گیوتین و یا اره برقی به طول های مورد نیاز بریده می گردد.

تولید فلاشینگ

ورق های فلاشینگ قالب های پیرامونی و یا داخلی z ، l و یا U شکلی هستند که از شیت ورق های فولادی دو متری به ضخامت حداقل ۰٫۵ میلی متر توسط دستگاه خم کن تولید می گردد.

بسته بندی

ورق های عرشه فولادی مطابق نقشه های اجرایی در طول های تعیین شده بریده می شود، شماره گذاری شده و متناسب محل مصرف دسته بندی می شود تا در محل نصب با بیشترین نظم در محل خود اجرا شوند.

بارگیری و حمل

ورق های دسته بندی شده با دقت زیاد و رعایت نکات ایمنی بارگیری می شوند تا از صدمه دیدن آن ها جلوگیری شود. همچنین اولویت بسته بندی و بارگیری براساس نقشه های اجرایی تعیین می شود.

اجزای تشکیل دهنده سقف دال عرشه

  • ورق
  • برشگیر
  • بتن
  • شبکه آرماتور یا الیاف پلی پروپیلن
  • ژل
  • میخ و پیچ خودکار
  • قالب پیرامونی (فلاشینگ)
  • ورق

همه ی سقف های عرشه فولادی در یک چیز مشترک هستند. از ۲ قسمت ورق فولادی و پوشش آن تشکیل شده است. هر دو قسمت سقف شامل هسته فلزی و پوشش روی آن در شرایط سرویس دهی و طول عمر سقف های عرشه فولادی از اهمیت بالایی برخوردارند.

تنوع بسیار زیادی از مصالح فولادی و پوشش های آن وجود دارند که می توانند شرایط مناسبی را برای تولید و استفاده از سقف های عرشه فولادی در حالات گوناگون بوجود آورد.

انتخاب نوع پوشش ورق های فلزی در شرایط آب و هوایی گوناگون بسیار حائز اهمیت می باشد.

انواع سرامیک در عرشه فولادی

مشخصات ابعادی سرامیک ها براساس میلی متر می باشد که مطابق استاندارد ISO 13918 تعریف شده است. برای  شناسایی سرامیک علامت اختصاری UP در نظر گرفته می شود.

کابل جوش

باید با ISO 5825 مطابقت داشته باشد و باید اندازه آن طوری باشد که حداکثر حرارت مجاز را تحمل کند.

سطح مقطع حداقل ۷۰ میلی متر برای گل میخ تا قطر ۲۰ میلی متر توصیه می شود و سطح مقطع ۱۲۰ میلی متر برای گل میخ بزرگ تر توصیه می شود.

کابل و به طور خاص تمام نقاط اتصال باید به طور منظم برای بررسی آسیب خوردگی چکاپ می شود.

بسته به نوع منبع قدرت و طول کابل جوشکاری، سطح مقطع جوش کابل افزایش می یابد.

بسته به ابعاد گل میخ جریان جوشکاری بین حدود ۳۰۰ و ۳۰۰۰ آمپر است.

برای جوشکاری گل میخ کشیده قوس الکتریکی با رول سرامیک یا گاز محافظ از فولاد آلیاژی، می توان جریان درست را تخمین زد که براساس معادلات به دست می آید.

 

 


source:سقف عرشه فولادی چیست و کاربرد آن در ساختمان سازی

توری مرغی چیست و کاربرد آن در صنایع

به نازکترین و سبک ترین توری های مفتولی موجود در بازار که به شکل شش ضلعی هستند، توری مرغی می گویند.

این محصول ضخامت های متفاوت با سایز چشمه هایی متنوعی دارد، که از مفتول گالوانیزه سرد و گرم ساخته می شود.

معروفترین سایز چشمه در این محصول سایز 3/4 است. 

لازم به ذکر است که توری گابیون نیز دارای چشمه هایی شش ضلعی است که ضخامت مفتول آن کوچکتر است.

توری مرغی چیست؟

توری مرغی چیست؟

توری مرغی چیست؟

توری مرغی نوعی توری شبیه توری فرنگی است، که بافتی بسیار ظریف ، منظم و دقیق داشته و ضخامت زیادی ندارد.

این نوع محصول دارای سوراخ هایی منظم شش ضلعی است که به آنها چشمه می گویند. مفتولی که این محصول از آن تهیه می شود، معمولا بین 0.4 تا 0.7 میلی متر ضخامت دارد.

لازم به ذکر است که این محصول از مفتول گالوانیزه تهیه می شود، به همین دلیل گالوانیزه در نوع گرم یا سرد مورد استفاده قرار می گیرد.

توری های تولید شده در ایران اکثراً از فلز گالوانیزه گرم و توری های تولید خارج از ایران از فلز گالوانیزه سرد است که معمولاً محصول کشور چین است.

توری‌هایی که در ایران تولید می‌شوند اکثراً از فلز گالوانیزه گرم بوده و توری‌های تولید خارج از ایران که معمولاً محصول کشور چین است، از فلز گالوانیزه سرد تهیه می‌شوند. 

کاربرد توری مرغی

شناخته ترین و رایج ترین کاربرد این محصول در حصارکشی برای لانه های حیوانات کوچک و نیز مراقبت از گیاهان برای وارد نشدن حیوانات به باغ و باغچه است.  

این محصول بدلیل بافت شبکه ای که دارد از قدرت و دوام زیادی برخوردار است و از طرفی اگر قسمتی از آن دچار خرابی و پارگی شود بر قسمت های دیگر تاثیر گذار نیست و موجب پارگی در دیگر قسمت ها نمی شود و مقاومت و استحکام خود را حفظ می کند. 

کاربردهای توری مرغی در ساخت و ساز

این محصول علاوه بر موارد ذکر شده در زمینه ی ساخت و ساز هم کاربرد فراوانی دارد.

توری مرغی در

  • زیرسازی های که توسط کاشی و گچ کاری انجام می شود
  • در ستون ها به عنوان پوشش
  • همچنین محافظ و ثابت کننده پشم شیشه برای عایق بودن و ایزوله شدن سقف

و غیره. همچنین کاربردهایی در کشاورزی از جمله حصار کشی جهت پرندگان کوچک و … مورد استفاده قرار می گیرد.

در ادامه به شرح مختصری درباره کاربرد این محصول در ساخت و ساز می پردازیم.

کاربرد توری فلزی

کاربرد توری فلزی

کاربرد توری مرغی در ساخت و ساز

کاربرد توری مرغی در سقف

در سقف های شیروانی و یا سوله ها برای ایجاد عایق های صوتی و حرارتی و برودتی از پشم شیشه استفاده می کنیم.

برای اتصال و محکم کردن پشم شیشه به سقف باید از وسیله ای استفاده کنیم که هم دوام و مقاومت بالایی داشته باشد و هم به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدن نشود.

بهترین گزینه برای اینکار توری مرغی گالوانیزه می باشد که مقاومت بالایی در مقابل زنگ زدگی و خوردگی دارد.

کاربرد توری مرغی در گچ کاری و دور ستون ها

در هنگام گچ کاری باعث بالا بردن مقاومت گچ شده و از ترک خوردن آن جلوگیری می کند.

در ستون ها، این محصول به عنوان نگهدارنده و محافظ و مقاوم سازی ستون استفاده می شود.

کاربرد توری مرغی زیرسازی کاشی

استفاده از این محصول در آماده کردن زیر سازی برای نصب کاشی باعث یکنواخت شدن و استحکام بیشتر ملات می شود.

کاربرد توری مرغی در ایزوگام

نصب سرامیک و یا کاشی به طور مستقیم روی ایزوگام قابل اجرا نیست، به همین دلیل قبل از نصب کاشی و یا سرامیک، روی ایزوگام را با استفاده از یک لایه سیمان پوشش می‌دهند.

برای افزایش میزان چسبندگی و یکنواختی سیمان، نصاب از توری‌های پلیمری و یا توری مرغی استفاده می کند تا عایق روی ایزوگام و یا سیمان، پایدار و یکپارچه شود.

وجود مواد ناخالص باعث خشک شدن زودرس توری، ترکیدن و خرد شدن آن در فاصله زمانی کوتاه به ویژه موقع استفاده از آن  برای بستن به داربست می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت اختصاصی درباره تعریف و کاربرد این محصول پرداختیم.

دریافتیم که این محصول از ورق گالوانیزه تولید می شود، همچنین در دو نوع سرد و گرم موجود است.

توری‌هایی که در ایران تولید می‌شوند اکثراً از فلز گالوانیزه گرم بوده و توری‌های تولید خارج از ایران که معمولاً محصول کشور چین است، از فلز گالوانیزه سرد تهیه می‌شوند.


source:توری مرغی چیست و کاربرد آن در صنایع

آهن کشی نمای ساختمان، شرح کامل از صفر تا صد

مهمترین بخش یک ساختمان، نمای ساختمان است. نمای ساختمان علاوه بر زیبایی بصری، مقاومت زیادی در برابر تاثیر رطوبت بر بخش ‌های داخلی ساختمان دارد. همینطور که می دانید لازمه ی انجام عملیات ساختمان، آهن کشی نمای ساختمان است.

آیا می دانید اگر زیرسازی نمای ساختمان به درستی صورت نپذیرد منجر به چه اتفاقی خواهد شد؟

نمای ساختمان اگر به درستی زیرسازی نشود، احتمال تخریب دارد و در صورت تخریب شدن ضمن ایجاد ظاهر نازیبا، باعث می ‌شود که باران و رطوبت به قسمت ‌های زیرین سازه نفوذ کرده و آن را فرسوده کند.

علاوه بر این، یک ساختمان بدون زیرسازی نما می‌ تواند برای جان عابران پیاده نیز خطر آفرین باشد.

بنابراین معماران خبره برای اجرای یک زیر سازی استاندارد برای نما از عملیاتی به نام آهن کشی نمای ساختمان بهره می ‌گیرند.

اصول آهن کشی نمای ساختمان

آهن کشی نمای ساختمان با عناوینی همچون نبشی کشی و شاسی کشی نما در صنعت ساختمان‌ سازی نیز معروف است.

طی عملیات آهن کشی، مهندس معمار یک طراحی را برای نمای ساختمان در نظر می‌ گیرد.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی در حوزه ساختمان سازی، از طرح‌ های متنوعی می ‌توان برای اجرای زیرسازی نما استفاده کرد.

پس از ایجاد طرح، عملیات آهن کشی نمای ساختمان اجرا می ‌شود که این بخش باید اصولی و طبق استانداردهای روز دنیا انجام گردد تا از ریزش و یا تخریب آن حتی به هنگام زلزله جلوگیری شود.

دلایل آهن کشی نمای ساختمان

آهن کشی نمای ساختمان مانند نبشی کشی ساختمان از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است.

آهن کشی نمای ساختمان دلایل زیادی دارد از جمله:

  • آهن کشی نمای ساختمان به مهندسان کمک می‌ کند بدون هیچ محدودیتی هر طرح و شکلی که بخواهند در نمای ساختمان ایجاد کنند و با این کار زیبایی ظاهری و ارزش مادی آن را افزایش دهند.
  • نبشی کشی نمای ساختمان باعث استحکام نما و عدم تخریب و افتادن سنگ و آجرها به مرور زمان می ‌شود.
  • شاسی کشی نمای ساختمان باعث افزایش مقاومت ساختمان به رطوبت و شرایط جوی می ‌شود و با اینکار جلوی فرسوده شدن ساختمان را می‌ گیرد.
  • نمای ساختمان اولین سد دفاعی در برابر رطوبت و حرارت است.
  • زیرسازی نمای ساختمان اگر اصولی و درست انجام شود، حتی در برابر زلزله هم مقاومت نشان می ‌دهد.
  • آهن کشی نمای ساختمان جلوی خطرات احتمالی ریزش نما بر سر عابران پیاده را می ‌گیرد.

مراحل اجرای نمای ساختمان

اجرای نمای ساختمان به طور کلی در سه مرحله انجام می شود.

  • طراحی نمای ساختمان
  • زیرسازی یا نبشی کشی نمای ساختمان (آهن کشی)
  • اجرای نمای ساختمان

بیشترین تمرکز مهندسین معمار در مرحله ی زیرسازی یا نبشی کشی نمای ساختمان است.

چون این مرحله بخش زیرسازی را شکل می ‌دهد و در نهایت نمای ساختمان بر روی آن اجرا می‌ شود.

هیچگونه خطایی در مرحله شاسی کشی نمای ساختمان جایز نیست، زیرا باعث کج و معوج شدن نما و ریزش آن می‌ شود.

نکته ی حائز اهمیت این است که اجرای یک زیرسازی خوب و بی ‌نقص، نمای ساختمان را از رطوبت و زلزله در امان نگاه می‌ دارد.

اصول نبشی کشی (شاسی کشی) نما

آهن کشی نمای ساختمان باید دقیق و اصولی و طبق برنامه از پیش طراحی شده انجام بگیرد. برای آهن کشی نمای ساختمان از اصول زیر برای اجرا استفاده می ‌شود.

  • انتخاب پروفیل مناسب

پروفیل مورد نیاز برای همه انواع ساختمان‌ ها یکسان نیست و بایستی هر پروفیل بسته به نوع متریال استفاده شده برای نما انتخاب شود‌.

انتخاب پروفیل مناسب توسط مهندس معمار یا فرد واجد شرایط می‌ بایست انتخاب گردد.

  • تهیه نقشه شاسی کشی نمای ساختمان

بعد از انتخاب پروفیل، نوبت به تهیه نقشه آهن کشی نمای ساختمان می ‌رسد که باید با دقت خاصی طراحی شود.

در مرحله ی نقشه کشی، همه قسمت ‌های نمای ساختمان با دقت بررسی می‌ شود.

برای ایجاد هر تغییری مثل منحنی یا اشکال مختلف در نمای ساختمان، زیرسازهای آن در نقشه بایستی مشخص شود.

همچنین محل اتصالات و محل جوش‌ در نقشه برای دقت بیشتر معین می ‌گردد.

برای ایجاد منحنی در نمای ساختمان از پروفیل ‌های آهنی برای شاسی کشی آن بهره می ‌گیرند.

طراحی نمای ساختمان

طراحی نمای ساختمان

اجرای شاسی کشی نما

  • شناسایی متریال مهم ترین نکته و اولین مرحله در شاسی کشی نما است. زیرا شاسی کشی در متریال های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

به طور مثال از پروفیل های نبشی تنها می توان در متریالی مانند سنگ و سیمان استفاده کرد و به کار گیری آن در چوب به هیچ عنوان صحیح نیست.

در نماهای سنگی و سیمانی علاوه بر میلگرد از روکش رایتس نیز برای افزایش کیفیت نهایی کار استفاده می شود.

  • در این مرحله باید نقشه کار تهیه شود. در نقشه تمام موارد و جزییات ساختمان قید شده است.

مواردی مانند ضخامت و ابعاد پلیت ها، مقطعات، محل تقاطع  و … باید در نقشه ذکر شود.

زیرا برای شاسی کشی نما باید وزن نمای قرار گرفته بر روی شاسی محاسبه شود.

معمولا پروفیل هایی که برای شاسی کشی استفاده می شود دارای ابعاد ثابتی مانند (40 در 40 , 60 در 40 و 40 در 80) هستند که در صورت نیاز از متریالی مانند تیرآهن و ناودانی نیز ساخته خواهند شد.

  • نکته مهمی که باید در شاسی کشی در نظر گرفت این است که شاسی کشی اصولی نتیجه انجام تمام مراحل صحیح در پیاده سازی ترازها است.

در این مرحله با انجام ریسمان کشی تمام برآمدگی های حاصل پیاده سازی و با انجام تمام نکات اصولی تراز بندی می شوند.

انجام صحیح این مرحله بسیار حائز اهمیت است و باید توسط افراد خبره انجام شود.

  • در این مرحله بعد از شناسایی نوع سازه دستک های شاسی کشی بر روی متریال بتن نصب می شود.

البته اگر سازه از نوع اسکلت فلزی باشد می توان بدون نصب دستک اقدام به شاسی کشی کرد.

زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان

زیرسازی و شاسی کشی نمای ساختمان

نحوه آهن کشی نما

یکی از مهمترین مراحل اجرای نمای ساختمان که بر کیفیت و ماندگاری نما تاثیر بسزایی دارد اجرای آهن کشی نما می باشد.

آیا می دانستید یکی از مهم ترین دلایل شکستن یا ترک خوردن آجرها و سنگ ها نشان ‌دهنده عدم دقت در زیرسازی آنهاست؟

بله کاملا درسته فقط درصد خیلی کمی به کیفیت نامرغوب سنگ ‌ها بر می‌ گردد.

اجرای زیرسازی نمای ساختمان طبق مراحل زیر انجام می ‌شود. پس با ما همراه باشید.

ریسمان کشی نمای ساختمان

این مرحله از اجرای نبشی کشی نمای ساختمان از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است، زیرا نبشی ‌ها بر اساس همین ریسمان‌ کشی به صورت افقی نصب و جوشکاری می‌ شوند.

استفاده از میلگرد

استفاده از میلگرد بستگی به نیاز انجام می ‌شود و بعد از جوشکاری میلگردها توری‌ های رابیتس به شاسی کشی نما متصل می ‌شوند.

بایستی به این نکته توجه شود که میلگرد در صورت استفاده در زیرسازی نمای ساختمان تاثیر بسزایی بر قیمت تمام شده شاسی کشی نما می ‌گذارد.

استفاده از ملات

این مرحله از اجرای نبشی کشی نما، به نوع مصالح استفاده شده در نما دارد که اگر به عنوان مثال در نما از سیمان استفاده شده باشد، نیاز به ملات برای اتصال بهتر نما به نبشی ‌ها ضروری خواهد بود.

کنترل نهایی زیرسازی نمای ساختمان

قبل از شروع به اجرای نما می‌ بایست تمامی کنترل‌ های لازم جهت اطمینان حاصل کردن از استحکام شاسی کشی انجام شود.

در صورت وجود هرگونه عیب و نقص در زیرسازی نما بایستی به سرعت رفع شود تا در آینده مسبب هزینه ‌های اضافه برای مالک نشود.

لازم است ترازنما به درستی انجام گیرد، همچنین بهتر است حتما از نبشی آهنی ضد زنگ برای زیرسازی نما استفاده شود.

نتیجه گیری

آهن کشی نما امری بسیار ضروری و مهم در حوزه ساختمان‌ سازی است که مزایا و اصول مخصوص خود را دارد.

در این مقاله هر چه را برای شاسی کشی نما لازم است بدانید کامل و دقیق توضیح دادیم.

به دلیل خطرات جانی لازم است نصب و اجرای نبشی کشی، به درستی انجام پذیرد. به همین منظور ضروری است که این امر توسط افراد متخصص و کارشناسان انجام ‌پذیرد.


آهن کشی نمای ساختمان، شرح کامل از صفر تا صد:source